Schade voorkomen is beter dan genezen. Door je aan een paar simpele principes te houden, verklein je als bedrijf de kans op incidenten aanzienlijk. Zes tips van manager risicobeheersing Arjan Hendriksen van Interpolis.

1. Risicobeheersing gaat verder dan wetgeving

‘Ons bedrijf is veilig, want we voldoen aan alle wet- en regelgeving.’ Het is een redenering die ik helaas vaak hoor, maar die bedrijven kan ruïneren. Controle (door onder andere de brandweer) op wet- en regelgeving heeft betrekking op de veiligheid van mensen: kunnen ze op tijd vluchten bij brand of een andere ramp? Maar of de schade wel of niet in de miljoenen loopt? En of je bedrijf snel weer kan draaien na een ramp? Daarop controleert de brandweer niet. Je daar goed op voorbereiden, moet je toch echt zelf doen.

2. Koop een warmtebeeldcamera

Brand is de meest voorkomende bedrijfscalamiteit. 40 tot 50 procent van die brandgevallen is een gevolg van oververhitting in een elektrische installatie. Laat je elektrische installatie daarom periodiek controleren met hulp van een warmtebeeldcamera. Die brengt precies in beeld waar het heter is dan zou moeten. Grotere bedrijven kopen vaak zelf zo’n camera. Je hebt tegenwoordig al een goede voor een paar duizend euro. Ook Interpolis kan hierbij helpen door het uitvoeren van een elektra-inspectie. Dat doet Interpolis met de ElektraCheck volgens NEN 3140. Na deze inspectie weet u hoe veilig je elektrische installatie is op het gebied van gebruik, aanraking en brandveiligheid.

 3. Geen brandbare buitenopslag

Het is een van de eerste zaken waar mijn collega’s en ik op letten als we een risicoanalyse maken bij een bedrijf. Staan er pallets, containers of gewoon rommel buiten opslagen? Dat is vragen om problemen, zeker als die zaken vlakbij een gebouw staan. Het trekt inbrekers of baldadige jeugd aan en het vliegt (mede daardoor) nog wel eens in de brand met als gevolg dat het pand ‘meegaat’.

 4. Huur niet zomaar iemand in

Even snel een dakdekker prikken uit het telefoonboek of de Gouden Gids (of tegenwoordig via Google): doe het niet. Selecteer je onderaannemers goed. En instrueer en begeleid ze vervolgens serieus. Ga er niet van uit dat ze wel weten wat gevaarlijk is (wees sowieso alert bij brandgevaarlijke werkzaamheden). Controleer ook na afloop hun werk(wijze). Het verkleint de kans op brand aanzienlijk. Want als er iets misgaat met een onderaannemer op jouw terrein, is de ellende doorgaans voor jou.

 5. Bedrijfsuitbreiding: nieuwe risicoanalyse

Aanpassing van je productieproces, een nieuw gebouw, verhuur van een verdieping aan een derde partij: hartstikke mooi. Maar vergeet in zo’n geval niet om goed te kijken naar de bestaande risicoanalyses en draaiboeken. Die moeten meestal worden aangepast. Ook als de verandering tijdelijk is! Bij nieuw- en verbouw kan Interpolis assisteren met bouwadvies.

 6. Houd het gebouw netjes

Als bedrijven een nieuw pand betrekken, begint het vaak zo netjes. Maar kom je na verloop van tijd opnieuw langs, dan struikel je in de technische ruimte en in vluchtwegen vaak over de dozen, tijdelijk gestald meubilair, binnen geparkeerde fietsen. Zorg voor good housekeeping in het gebouw. Geen (brandbare) opslag in technische ruimten, vluchtwegen vrij en geen grote bosschages rondom het pand. Zorg dat de afvalverwerking op orde is en voorraden op de juiste wijze zijn gestapeld. Wanneer orde en netheid niet op orde zijn, is de basis gelegd voor ongelukken.

Voorkomen is beter dan genezen. Meer weten? Lees dan eens de themapagina’s over risicoinzicht.

Arjan Hendriksen is Manager risicobeheersing bij Interpolis. In een serie artikelen laten hij en collega’s zien hoe bedrijven doordacht kunnen omgaan met risico’s. Interpolis is partnerexpert van Z24.

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl